Leven met colitis ulcerosa

Zijn er handige leefregels?

Colitis ulcercosa vraagt om een aantal aanpassingen in uw leven. Misschien is het verstandig om meer te bewegen dan u gewend bent. Of juist om meer rust te nemen. En gezonde voeding is natuurlijk altijd belangrijk, maar nu des te  meer.

Bewegen: vind een sport die bij u past

Van chronisch zieken wordt wel eens gedacht dat ze niet kunnen of mogen sporten. Niets is minder waar. Beweging is juist heel belangrijk. Het is goed voor lichaam en geest. Wie beweegt voelt zich lekkerder. Probeer dus beweging ‘in te bouwen’ in uw dagelijkse leven. Pak de fiets of ga wandelen. En kies een sport die u leuk vindt en die geschikt is voor u. Zo blijft het leuk. Wilt u weten welke sport het beste bij u past? Neem dan contact op met uw arts of fysiotherapeut.

Speciaal dieet en colitis ulcerosa?

Een speciaal dieet is niet nodig; colitis ulcercosa wordt niet veroorzaakt door voeding of bepaalde voedingsbestanddelen. Toch kan aanpassing van uw dieet wel invloed hebben op uw diarreeklachten. Tijdens een opvlamming is ’t bijvoorbeeld beter om niet te zwaar te eten. Of om alcohol te vermijden. Maar het zorgt – helaas – niet voor genezing van de ontsteking.

Tijdens een opvlamming kunnen de volgende producten extra hinder veroorzaken (maar dat hoeft niet):

  • Gekruid eten
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Zwaar eten, zoals vetrijke maaltijden of koolsoorten
  • Gasvormende voeding zoals ui, prei en knoflook

Voeding en een gezonde levensstijl

Het gebruik van sommige medicijnen voor colitis ulcerosa kan een verhoogde kans op botontkalking veroorzaken. Of u kunt voedingsstoffen tekort komen, vanwege de diarree en verminderde eetlust. Bespreek met uw specialist of diëtist of u extra vitamines, calcium en/of ijzer of voedingssupplementen nodig heeft.

Voldoende drinken is belangrijk. Probeer zoveel mogelijk (mineraal)water, koffie of thee zonder suiker en melk te drinken en laat (gesuikerde) frisdranken staan. En hetzelfde gezonde eetpatroon dat voor iedereen geldt ­elke dag 2 ons groenten, 2 stuks fruit en 2 keer per week (vette) vis­ geldt ook voor u. Zorg voor voldoende calcium, neem geen of weinig alcohol en rook niet.